Návod na montáž xenonů by Witty

Návod na montáž xenonů by Witty

Přestavba halogenových světlometů na xenonové

Tento zásah by měla provádět osoba poučená, světla by se měla montovat na vychladlý motor a vychladlé žárovky, abyste předešli popálení. K výbojkám se chovejte opatrně, zabraňte pádu, poškrábání, zamaštění a jakémukoliv jinému poškození či znehodnocení.

Obsah sady:

  1. 2 x xenonová výbojka
  2. 2 x spínací jednotka (ballast)
  3. stahovací pásky
  4. sada šroubů a podložek

Seznam doporučeného nářadíčka:

  • kružítko (bylo použito měřící, s jehlami na obou stranách)
  • pravítko a lihový fix
  • pájka s příslušenstvím
  • akku šroubovák nebo vrtačka
  • zakulacený pilník
  • stahovací pásky, pokud již nejsou v sadě
  • elektrikářská páska

Přípravné práce:

Doporučuji odpojit akumulátor a vytáhnout ho ven z prostoru kapoty, nebude hrozit vyzkratování při instalaci a bude i víc místa při vrtání direk pro uchycení HID ballastu (trafa).

Vycvakneme zadní plastovou krytku tělesa reflektoru. V krytce je třeba vytvořit otvor pro gumovou průchodku na nové kabely o průměru 22 mm. Otvor jsem vytvořil vyvrtáním malých direk hustě vedle sebe a následným vylomením zbytku krytky. Nově vytvořený otvor doladíme (vyhladíme) zakulaceným pilníkem.

Po vyvrtání otvorů přejdeme k usazení gumové průchodky, ta musí sednout perfektně, nikde nesmí být zkroucená a nikde nesmí být žádná mezera, aby později nedocházelo k zamlžování světlometů. Protáhněte kabely.

Odpojte konektory H1 žárovek a žárovky vyjměte. Xenonové výbojky jsou transportovány s plexi ochranným krytem, ten samozřejmě demontujte. Nyní místo původních halogenek nainstalujte xenonové výbojky, upevněte je ve správné poloze vůči parabole reflektoru jako to bylo u originální žárovky. Chce to s citem použít trochu síly na zacvaknutí péra, které drží výbojku (nebo tedy aspoň v mém případě jsem je musel trošku upravit, aby šly vůbec zacvaknout).

Montáž HID ballastů:

Pokračujeme instalací HID ballastu. Doporučuji využít tyto nevyužité prostory: vlevo hned mezi akku a světlem, vpravo kousíček nad plnícím hrdlem nádržky ostřikovací kapaliny. Přiložte měniče napětí na požadovaná místa a označte body, kde budou montážní šrouby. Dejte je zatím stranou a akku šroubovákem/vrtačkou navrtejte závity (šroubky mají vrtákové čepele, po provrtání se zároveň nařeže závit). Po tomto kroku vyfoukejte zbytkové ocelové pyliny, rozmístěte izolační podložky a přišroubujte ballasty ke karoserii.

Pokud jste si zvolili jiná místa pro montáž, dbejte, aby spínací jednotky neohrožovala příliš vysoká teplota motoru a vlivy prostředí jako stříkající voda, bláto, odlétající kamínky apod. Vysokonapěťové kabely se nesmí upravovat, musí zůstat maximálně tak dlouhé, jaké jsou z výroby.

Zapojení elektroinstalace:

Spojte vysokonapěťové konektory výbojek s konektory ballastů. Nyní přistoupíme k zapojení napájení spínacích jednotek, musíme upravit kabely. V mém případě se jednalo o ukostření černého a zapojení modrých kabílků na původní žluté. Ukostření proběhlo přepájením původních konektorů na očka, která se utáhla šroubky, které již byly součástí světlometů. Modré kabílky (líbily by se mi spíše červené, ale to neva…) spínací jednotky jsem zapojil do originálních konektorů, které se zapojovaly do halogenových žárovek. Spoje se samozřejmě patřičně zaizolovaly elektrikářskou páskou. Novou kabeláž je třeba uchytit/připevnit stahovacími páskami, aby nemohlo dojít k jejich poškození.

Pokud jste se drželi návodu, můžete zpět zapojit autobaterii a vychutnat si první zažehnutí xenonových výbojek. Jestli vše funguje jak má, gratuluji k úspěšné operaci. V opačném případě jste nejspíše něco popletli, takže je to vaše vina.

Několik bodů na závěr:

  • zkontrolujte paprsky světel, zda svítí správným směrem, abyste případně neoslňovali
  • nedívejte se přímo na rozzářenou výbojku, můžete si poškodit zrak
  • při nehodě byste měli světla vypnout
  • výbojku ani spínací jednotku nerozebírejte
  • ověřte, zda jednotka neruší další elektrické přístroje/spotřebiče, případně změňte umístění ballastů
  • spínací jednotky generují vysoké napětí až 23000V, při neopatrné manipulaci může dojít k úrazu el. proudem




Líbilo se? Budu rád za případné sdílení :)

Komentáře

Napsat komentář

nebo

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *